Doelstelling:
1) Kinderen een gezond en plezant alternatief aanbieden voor hun vrijetijdsbesteding, waarin bovendien de sociale vaardigheden optimaal worden ontwikkeld.
2) Kinderen opleiden tot volwassen voetballers m.a.w. hen geduldig klaarstomen (op technisch, tactisch, fysiek, en mentaal vlak) voor het volwassen voetbal.
Onze visie:
1. Speler staat centraal
Plezier:
a. Steun en vertrouwen geven, supporteren ( aanmoedigen , positieve coaching) luisteren en bereikbaar zijn
b. geen druk naar resultaat zowel op training en wedstrijd.
Speelgelegenheid
Slechts 1 elftal per leeftijdscategorie:
Wie traint MOET spelen: maw iedere speler:
speelt minimum een speelhelft beurtrol als bankzitter
beurtrol eens aan de aftrap verschijnen
beurtrol als doelman ( indien geen vaste doelman)
beurtrol wat betreft (niet selectie) bij meer als 8 spelers
Trainer of jeugdopleider bepaalt de opstelling.
Twee elftallen per leeftijdscategorie:
Wie traint MOET spelen: maw iedere speler:
Onderling overleg tussen beide trainers/ jeugdcoördinator zodat elk team over voldoende spelertjes beschikt. ( min -max)
Trainers bepalen de selectie en opstelling naargelang de voetbalbeleving / niveau.
PS: Spelers die zich niet gedragen, voor , tijdens of na een training of wedstrijd kan een reden zijn tot het vervallen van deze regels of afspraken.
Leerplan
Op basis van de psychologische , psychomotorische en lichamelijke ontwikkeling van de speler m.a.w.” Wat moeten de spelers op welke leeftijd?”
Debutantjes - Duiveltjes: ontdekken vd bal (coördinatieoefeningen)
leiden en dribbelen
korte passing
controle op lage bal
doelpoging tot 10m (dichtbij)
doelpoging op lage voorzet
vrij en ingedraaid staan
vrijlopen: aanspeelbaar zijn door vrije ruimte te zoeken
druk zetten, duel of remmend wijken
opstelling tussen tegenspeler en doel
korte dekking op korte pass
interceptie of afweren van korte pass
openen breed - openen diep
infiltratie met bal: leiden of dribbelen (challenge)
doelkans creëren via een individuele actie
zo snel mogelijk afwerken bij werkelijke doelkans
positieve pressing op de baldrager
het duel nooit verliezen: zich nooit laten uitschakelen
het duel proberen te winnen bij 100% zekerheid
niet laten uitschakelen door individuele actie in de waarheidszone
doelpoging afblokken
FYSIEK
MENTAAL
KRACHT: natuurlijke bewegingen, duels tussen homogene groepen (evenwicht)
LENIGHEID: meest soepele periode
UITHOUDING: de omvang van de training
SNELHEID: reactie, startsnelheid in spelvorm looptechniek enkel observeren en speels scholen
COORDINATIE:
lichaam coördinatie
oog-handcooördinatie oog-voetcooördinatie
wordt leergierig
concentratie neemt toe
Oefenstof:
Uitdagend: aangepast aan het niveau van de groep
Gevarieerd: alle aspecten van het voetbal moeten aan bod komen
Doelgericht: wedstrijdvormen, oefenvormen gekozen i.f.v. een basisvaardigheid of een spelprobleem.
Doelstellingen worden per leeftijdscategorie/ periode dmv een vooruit opgesteld uitgewerkt programma aangeboden en opgevolgd.
De oefenstof wordt gegeven door de jeugdtrainers onder leiding van de sportief jeugdcoördinator.
Leerproces
Zelfontdekking : De speler moet het probleem zelf leren zien en ook oplossen.
Gericht coachen : De speler helpen het probleem te zoeken en op te lossen.
Evaluatie
Amuseert het kind zich nog?
Maakt het kind progressie in zijn ontwikkeling als voetballer?
Hoe volgt het de trainingen op?
Hoe verloopt de samenwerking jeugdtrainer – speler –jeugdwerking?
Opvoeding
Het gedrag op en naast het veld.
Verantwoordelijkheid krijgen (kleding, materiaal, tijd….)
Rekening houden met anderen ( PLOEGSPORT)
2. Spelconcept
Zonevoetbal ( = GEEN individuele mandekking !!)
Veldbezetting U9 -U8: K + 4 / 4 + K (ruitformatie ) 5-5
Veldbezetting U7 ( Nieuw vanaf 2018-2019) : 3-3
Veldbezetting U6 ( NIEUW vanaf 2013-2014): 2 - 2